Cadillac 355D Marszałka Józefa Piłsudskiego.

 Cadillac 355D Marszałka Józefa Piłsudskiego został po raz pierwszy po odbudowie pokazany publicznie z okazji Święta Niepodległości 11 listopada 2014 roku, w 80. rocznicę jego zamówienia.

 

Podstawowe dane techniczno-eksploatacyjne pojazdu:

 

Silnik – czterosuwowy, ośmiocylindrowy w układzie widlastym (8V), gaźnikowy, chłodzony cieczą, napędza koła tylnej osi. Pojemność skokowa – 5793 ccm. Moc – 130KM/3400obr/min.

Skrzynia biegów – 3 przełożenia do przodu, 1 przełożenie do tyłu.

Nadwozie – stalowe, osadzone na ramie, z tapicerską wstawką dachową na drewnianym stelażu.

Rozstaw osi – 3708 mm

Rozstaw kół przednich – 1508 mm

Rozstaw kół tylnych – 1575 mm

Długość całkowita – 5780 mm

Masa całkowita (z opancerzeniem) – ok. 3000 kg

Zużycie paliwa – ok. 30 l/100 km

Prędkość maksymalna – ok. 100 km/h

 

Historia pojazdu.

 

Cadillac 355D Series 30, model z 1935 roku, zamówiony został 8 listopada 1934 roku do użytku Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych i Ministra Spraw Wojskowych, Marszałka Józefa Piłsudskiego.

Został sprowadzony z USA do Polski na przełomie lutego i marca 1935 roku. Należał do Samodzielnej Kolumny Samochodowej Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych.

Został wykonany na specjalne zamówienie. Ma m.in. nadwozie podwyższone o 10 cm (wyższe otwory drzwiowe, dla ułatwienia wsiadania), pancerne szyby o grubości 2,5 cm (klejone, typu triplex), płyty pancerne o grubości 1cm w drzwiach, pasie tylnym i przykabinowych częściach nadkoli, wzmocnione zawieszenie, podwójne akumulatory, powiększony zbiornik paliwa i dodatkowo zbiornik oleju silnikowego oraz sygnał dźwiękowy pojazdów uprzywilejowanych w ruchu – syrenę.

Dodatkowe zmiany w wyposażeniu samochodu wprowadzono także i w Polsce, po oględzinach pojazdu przez Józefa Piłsudskiego, w marcu 1935 roku.

 

Po śmierci Marszałka Józefa Piłsudskiego (12 maja 1935) Cadillac 355D był do dyspozycji jego żony, Aleksandry Piłsudskiej. W końcu 1936 roku wszedł do składu taboru inspekcyjnego, a później rezerwowego następcy Józefa Piłsudskiego na stanowisku Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych, Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza. Wykorzystywany był także do obsługi wizyt gości zagranicznych Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (np. króla Rumunii w lecie 1937 r.).

 

W kampanii wojennej 1939 roku służył Naczelnemu Wodzowi, Marszałkowi Edwardowi Śmigłemu-Rydzowi w Kolumnie Samochodowej Kwatery Głównej Naczelnego Wodza. 18 września, w wyniku inwazji ZSRR na walczącą z Niemcami Polskę, Marszałek Edward Śmigły-Rydz znalazł się na terenie sojuszniczej Rumunii, gdzie został internowany. Cadillac 355D podzielił los Naczelnego Wodza, a po jego ucieczce z Rumunii trafił do Prezydium Rady Ministrów tego kraju.

 

Po zakończeniu II wojny światowej został rewindykowany staraniem ambasady Polski „ludowej” w Bukareszcie i w końcu 1946 roku powrócił do kraju. Użytkowany był przez różne instytucje państwowe, w tym Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego.

 

We wrześniu 1965 roku Cadillac 355D został przekazany do Muzeum Tchniki Naczelnej Organizacji Technicznej w Warszawie (numer inwentarzowy MT-IV-321) i jest do dzisiaj w jego zbiorach. Muzeum Techniki otrzymało samochód w stanie daleko posuniętej dewastacji: z uszkodzonymi szybami (przez pociski z broni palnej?), bez silnika i jego osprzętu, bez wskaźników i oprzyrządowania deski rozdzielczej, bez skórzanych siedzeń w przedziale kierowcy, ze zniszczonymi obiciami drzwi przednich i tapicerką przedziału pasażerskiego. Brakowało także oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego, urządzeń sygnalizacyjnych oraz wyposażenia pojazdu, w tym kół zapasowych. Muzeum Techniki NOT dokonało konserwacji zabezpieczającej, zachowując zabytek dla przyszłych pokoleń.

 

Cadillac 355D Marszałka Józefa Piłsudskiego, unikatowy zabytek kultury materialnej, związany w szczególny sposób z polską historią, został odrestaurowany z inicjatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego i udostępniony społeczeństwu po odbudowie w Święto Niepodległości 11 listopada 2014 roku, w 80. rocznicę jego zamówienia.

 

Auto jest na stałe zaparkowane w pawilonie wystawienniczym przy wejściu do Łazienek Królewskich.

 

Kalendarium odbudowy pojazdu.

 

Marzec 2013 – październik 2014 roku.

Inwentaryzacja i weryfikacja stanu zabytku, przygotowanie programu odbudowy, konsultacje i nadzór konserwatorski: Społeczny Zespół ds. Opracowania Inwentaryzacji i Dokumentacji Konserwatorskiej Samochodu Cadillac 355D Fleetwood Marszałka Józefa Piłsudskiego, powołany przez Macieja Klimczaka, Podsekretarza Stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Ewę Mankiewicz-Cudny, Prezes Naczelnej Organizacji Technicznej – Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych, pod przewodnictwem dr Jana Tarczyńskiego, w składzie: mgr Piotr Dobrowolski, inż. arch. Krzysztof Jaraczewski (wnuk Józefa Piłsudskiego, honorowy konsultant), inż. Jerzy Jasiuk (do marca 2014 r.), mgr Marcin Kamiński, mgr inż. Jerzy Kossowski, mgr Piotr Mady (od marca 2014 r.), dr hab. Edward Malak (od marca 2014 r.), mgr inż. Tomasz Motylewski, dr Małgorzata Mroczkowska, mgr inż. Zbigniew Nowosielski, mgr Maksymilian Sokół-Potocki, mgr Jerzy Uklański, dr Andrzej Żak. Współpraca: mgr inż. Tomasz Strzeliński.

 

Luty 2014 – listopad 2014 roku.

Prace renowacyjno-konserwatorskie: „Classic Cars. Paweł Sławiński” Rolls-Royce & Bentley Specialist, Poznań. Nadzór właścicielski i koordynacja ogólna projektu – mgr inż. Jacek Kubielski, Sekretarz Generalny FSNT-NOT. Partnerem finansującym renowację samochodu Cadillac 355D Marszałka Józefa Piłsudskiego jest Fundacja PZU.

 

Natknąłem się na samochód Józefa Piłsudskiego spacerując po Łazienkach Królewskich 6 marca 2020 roku, w przerwie Konkursu Motocyklowego Yamahy. Postanowiłem przybliżyć ten mało znany aspekt naszej historii motoryzacji. Materiały zaczerpnąłem z elektronicznego panelu elektronicznego umieszczonego w miejscu wystawienia Cadillaca 355D Marszałka Józefa Piłsudskiego. Zamieściłem również swoje zdjęcia.

 

 

Linki do stron poświęconych Cadillacowi 355D Marszałka Józefa Piłsudskiego:

https://muzeumpilsudskiblog.pl/cadillac-355-d-ostatnie-auto-marszalka/

https://www.se.pl/auto/nowosci/cadillac-355d-marszalka-jozefa-pilsudskiego-zostal-odrestaurowany-wideo-aa-SKGv-J4ts-CyHM.html

https://klassikauto.pl/ostatni-samochod-marszalka-pilsudskiego-cadillac-355d-j-tarczynski-m-sokol-potocki-historyczna-2014/

Opublikowano: 22 marca 2020 22:25

Kategoria: Kształcenie zawodowe

Zdjęcia:

Wyświetleń: 90

Wszelkie prawa zastrzeżone © Zespół Szkół nr 3 im. Stanisława Staszica w Ciechanowie

Realizacja: Superszkolna.pl

  • Zespół Szkół Nr 3 im. Stanisława Staszica w Ciechanowie ul. Okrzei 6, informuje, że ze względów szeroko rozumianego bezpieczeństwa teren jednostki jest monitorowany: każda kondygnacja budynku, wejście do budynku i część chodnika przed wejściem, prawa strona budynku w kierunku boiska. Wejście w oznakowaną strefę objętą systemem monitoringu jest równoznaczne z wyrażeniem zgody przez każdą osobę na przetwarzanie jej danych w zakresie wizerunku i realizowanych czynności, które zostaną zarejestrowane przez kamery systemu monitoringu w Zespole Szkół Nr 3 im. Stanisława Staszica w Ciechanowie ul. Okrzei 6. Osoba, której wizerunek został zarejestrowany w systemie monitoringu ma prawo do uzyskania informacji dotyczących operacji przetwarzania danych jej dotyczących w zakresie: zasad rejestracji i zapisu informacji, sposobów zabezpieczenia informacji, a także możliwości udostępnienia zgromadzonych danych praw i obowiązków podmiotu prowadzącego monitoring praw osób objętyc
Zaszyfrowany adres tej strony